El CUSC a la IV Festa de la Ciència de la UB

El divendres 11 de maig, de 9 a 14 h, el CUSC-UB, juntament amb la plataforma Com ho diria, va participar a la IV Festa de la Ciència de la UB amb una activitat adreçada als joves estudiants que van venir a visitar-nos. L’activitat, titulada Sema’t amb la llengua! Es pot estudiar el llenguatge juvenil?, consistia en un Kahoot, un qüestionari en línia en què els diversos participants responen una pregunta simultàniament des dels seus dispositius mòbils. Les preguntes giraven a l’entorn de l’argot juvenil, i de les quatre alternatives en català estàndard o generacionalment menys marcades que els oferíem, els participants havien d’escollir quina era l’equivalent més precís d’un mot argòtic.

2018_Festa-Ciència_CUSC

Fulletons informatius

La participació va ser tot un èxit. L’equip de filmació de la UB que documentava l’acte va entrevistar els membres de l’equip que van ser allà al llarg del matí, Xavier Mas Craviotto, becari de col·laboració del CUSC i un dels tres fundadors de Com ho diria, i Gerard Viladomat Monterde, un altre dels fundadors d’aquesta plataforma d’argot juvenil. En aquesta entrevista, van explicar en què consistia l’activitat i què era Com ho diria, i també van afirmar haver constatat que els joves tot sovint tenien més dificultats per entendre les paraules no marcades generacionalment, en català estàndard, que no pas les paraules d’argot juvenil. Per altra banda, l’entrevistadora va assegurar que, quan havia demanat a alguns assistents quina havia estat la seva activitat preferida, la majoria van assegurar que havia estat la de Sema’t amb la llengua.

Veient l’èxit i l’interès que va despertar l’argot juvenil i l’activitat que vam oferir, tenim moltes ganes de repetir l’experiència l’any vinent!

chd

Joves participant al Kahoot

Dc5i4G9W4AMgPVS.jpg large

Xavier Mas i Gerard Viladomat a la IV Festa de la Ciència

 

 

Anuncis

L’IEC concedeix una beca de la 41a Borsa d’estudi Ramon d’Alòs-Moner a Montserrat Sendra

El 20 d’abril, en el marc del LXXXVII Cartell de premis i de borses d’estudi dels Premis Sant Jordi 2018 de l’Institut d’Estudis Catalans, va concedir-se una beca a Montserrat Sendra, investigadora en formació del CUSC-UB, que s’havia presentat a la 41a Borsa d’estudi Ramon d’Alòs-Moner el passat novembre. Aquesta borsa d’estudi té com a objectiu l’elaboració d’un treball bibliogràfic de tema català. Sendra va presentar-hi un projecte per dur a terme un estudi exhaustiu sobre el debat que s’ha produït entre el 2012 i el 2018 al voltant de quines llengües haurien de ser oficials en una República catalana.

Us deixem el resum de la proposta del projecte:

Títol El debat sobre l’oficialitat lingüística d’una Catalunya independent: autors, arguments i impactes
Autor Montserrat Sendra
Resum Aquesta proposta té com a objectiu fer una anàlisi bibliogràfica completa i aprofundida del debat que s’ha produït en els últims cinc anys a l’entorn de quina hauria de ser la legislació lingüística d’una República catalana independent. Per dur a terme l’estudi, es combinaran tècniques quantitatives (amb recomptes dels tipus de textos, dels autors i dels mitjans que hi han participat) amb tècniques qualitatives (anàlisi discursiva dels arguments, de les línies d’opinió i de les discussions), a fi de tenir una perspectiva general del debat que s’ha produït i de poder extreure’n les conclusions pertinents.
Paraules clau política lingüística, planificació lingüística, anàlisi crítica del discurs.
Supervisor F. X. Vila i Moreno (CUSC-UB)

Des del CUSC, li donem una efusiva enhorabona!

 

18-04-20-15-16-34-153_deco

Presentació del llibre “El català, llengua mitjana d’Europa”

Ahir a les 19h, es va presentar a l’Alibri el llibre “El català, llengua mitjana d’Europa”, coordinat per Albert Bastardas, Emili Boix i Rosa Maria Torrens. Hi van intervenir dos dels seus autors, Albert Bastardas i Emili Boix, i també F. Xavier Vila, director del CUSC-UB i del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB, i Francesc Bernat, professor a la Facultat de Filologia de la UB.

Recordeu que ja podeu trobar el volum a les llibreries i també al web de l’editorial.

Us en deixem una foto.

DbFTd9LX4AA4D9j.jpg

«Language education in a national school abroad in a bilingual society: a case of Japanese school in Catalonia», de Makiko Fukuda

El 16 d’abril, Makiko Fukuda, investigadora del CUSC, va publicar a Language and Intercultural Communication un article titulat «Language education in a national school abroad in a bilingual society: a case of Japanese school in Catalonia», en què explora l’ensenyament de la llengua en una escola japonesa de Catalunya des del punt de vista de la política lingüística i parant especial atenció a la ideologia.

This paper explores language education in a Japanese school in Catalonia from the viewpoints of language policy with special attention to ideology. Our main goal is to identify the major factors which influence over the school’s language education. As a national school abroad, this school should include national, local and global viewpoints in its education. Language education is one of the methods to respond to this expectation. The results of data analysis, collected through semi-structured interviews with the vice-principal and principal of the school as well as parents, suggest that home country ideologies have an important influence over the school’s and sojourner families’ views on language and language education. Our study has demonstrated that an ideology-loaded, top-down LEP is not appropriate for the current situation. Therefore, it proposes a need to update and revise the language education of Japanese schools abroad. This may ultimately lead to suggesting an involvement of the agents (principals, teachers and parents) and participants (students) who are absent from the design of the LEP.

Imatge relacionada

 

 

Llengua i joves. Xavier Vila a Estat de Gràcia

El divendres 13 d’abril, F. Xavier Vila, director del CUSC-UB, va participar al programa Estat de Gràcia, dirigit per Roger de Gràcia, en què es va parlar sobre la llengua dels joves, es va fer un breu repàs d’algunes de les paraules de més recent aparició i es va explicar també l’origen d’alguns d’aquests termes.

Podreu trobar el programa aquí (minut 8:10-26:48).

 

Imatge relacionada

I Jornada d’Interculturalitat, Diversitat Lingüística i Immigració

El proper dijous 19 d’abril, tindrà lloc la I Jornada d’Interculturalitat, Diversitat Lingüística i Immigració (reptes per a l’educació i el treball social) a l’Aula Magna de la Facultat d’Educació i Treball Social Pere Tarrés (URL). Hi participarà F. Xavier Vila, director del CUSC-UB, amb una ponència titulada «Llengua, societat i tractament de la diversitat lingüística».

Us deixem amb el programa:

PROGRAMA 
9.15 - 9.30 h Presentació 
9.30 - 10.30 h Immigració, diversitat cultural i plans d’acollida:
- Sra. Laia de Balanzó, tècnica del Servei d’Igualtat i Ciutadania de l’Ajuntament de Mataró.
10.30 -11.30 h Llengua, societat i tractament de la diversitat lingüística:
- Dr. Francesc Xavier Vila, Universitat de Barcelona.
11.30 -12.00 h Pausa cafè.
12.00 -13.00 h Interculturalitat i dona:
- Dra. Lena de Botton Fernández, Universitat de Barcelona.
13.00 -14.00 h Taula rodona: interculturalitat i àmbits d’intervenció social: 
Moderada per:
- Dr. Joan-Andreu Rocha Scarpetta, Universitat Ramon Llull.
A càrrec de:
- Interculturalitat i presons: Dr. Julio Zino Torrazza, Universitat de Barcelona.
- Interculturalitat i àmbit educatiu: Dra. Dolores López, Ajuntament de Barcelona.
- Interculturalitat i lleure: Sra. Montserrat Sòria Bonich, Fundació Pere Tarrés.
- Raça, cultura i ètnia a l’adopció internacional Dra. Beatriz San Román, 
Universitat Autònoma de Barcelona.
14.00 h Conclusió.

 

Primera Jornada d'Interculturalitat, diversitat lingüística i immigració. Reptes per a l'Educació i el Treball Social.

Avel·lí Flors-Mas al cicle “Parlen els experts” de la UOC

Dijous 3 de maig Avel·lí Flors-Mas, investigador del CUSC-UB, participarà en el cicle “Parlen els experts”, organitzat pels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC i el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, que enguany està dedicat a les “Dinàmiques sociolingüístiques en entorns educatius”. El cicle s’inaugura el proper dijous, 19 d’abril, amb la intervenció de Joan Pujolar i Maite Puigdevall (UOC).
Dijous, 19 d’abril, 18.00
«Les trajectòries lingüístiques dels nous parlants del català», Joan Pujolar i Maite Puigdevall (UOC).
Dijous, 3 de maig de 2018, 18.00
«Llengües i educació a Catalunya i el País Valencià: les veus de l’estudiantat», Avel·lí Flors-Mas (CUSC-UB i UOC).
Podeu trobar més informació i inscriure-us a l’activitat en aquest enllaç.